21.1.2011

PROLOGI

Minä olen rohkea ihminen.

Aion muuttaa Tampereelle. 





Muutan siksi, että en ole siellä ennen asunut.

Olen minä Tampereella käynyt. Olen esiintynyt siellä turistina ja työmatkaajana. Mutta asukas en ole ollut.

Tamperelaisuus on siis  pakko kokea. Jos on syntynyt Turussa ja asunut Vaasassa ja Helsingissä, koko sisämaa on jännittävä. Miten ihminen selviytyy ilman merta? Jos pinna palaa jo Helsinkiläisten hitaudessa, miten sitä pärjää hämäläisten kanssa ?

Sen me tulemme näkemään. Pakenen, jos en selviä.

Minä en tule kirjoittamaan lounatmurteella. Siihen on hyvä syy. Heli Laaksonen. Hän tekee sen paremmin ja hän on kauniimpi ja viehkompi kuin minä.

Minulla on Tamperelaisista loma- ja työmatkoilta hyvin positiivinen kuva.
He joko huvittelevat huvipuistossa tai pukeutuvat parhaimpiinsa ja esiintyvät edukseen ravintoloissa ja yökerhoissa.
Moiseen joukkoon voin mieluusti samaistua.

Olen asunut nyt suurimman osan elämästäni Helsingissä. Vartuin kuitenkin Turussa teini-ikään asti. Vaasassa asuin vain pari vuotta, mutta pohjalaisuuden vaikutus minuun oli ajanjaksoa suurempi.

Ennen kuin kysytte, vastaan miksi lähden Helsingistä – kaupungista josta todella pidän.

Ratkaisu perustuu huolelliseen tilanneanalyysiin. Ensinnäkin, vaimo heitti minut pihalle viime syksynä. Vuosisadan lumisin talvi synnytti ajatuksen, että olisi kiva asua jossain.
Aloin katsella pieniä rintamamiestyyppisiä pientaloja Kaivopuisto-Eira alueelta, mutta niitä ei tullut myyntiin.

Kartoitin vaihtoehtoja myös  muualta. Turku ei tullut kysymykseen. 16 vuotta siellä on jo yllin kyllin. Nykylainsäädännön mukaan ei edes rattijuoppona lapsiin sekaantunut polkupyörän varastanut sarjamurhaaja saa niin pitkää tuomiota. Moni muukin paikka kävi mielessä, mutta kerron niistä joskus.

Teitä epäilyttää, ettei vapaalla jalalla voi olla turkulaista, joka huvikseen päättää muuttaa Tampereelle.


Juuri siksi olen ottanut oheen valokuvan syntymäkuitistani. Kenellä muulla muuten on todiste, että on syntynyt ? Koska nimelläni ja iälläni ei ole merkitystä, olen peittänyt nämä tiedot tuotetarroilla. Kysymyksessä ei ole kannanotto minkään tuotteen puolesta, ne vain sattuivat löytymään.





Toinen kuva on nk. nettihuumoria. Me Heidekenillä syntyneet olemme erityisen ylpeitä syntymäpaikastamme, koska se kuulostaa ulkomaalaiselta ja siinä on dee.





Iästäni vielä. Olen nyt siinä iässä. En ole enää ihan nuori, enkä ole vanhakaan. Olen siis keskiaikainen. Vuosina 500-1400 meitä oli ilmeisesti enemmän.

Voi olla, että en ihan täsmällisesti pysy tässä muuttoaiheessa. Pahoittelen tapahtuvaa etukäteen. Minä nyt vain satun olemaan ihminen, joka tietää asioihin oikean kannan ja ratkaisun. Se tekee elämäni helpoksi. 

Miksi en siis kertoisi sitä muille? 




[ Sivun kuvat: Muuttokuva Tampereelta 40-luvulta, internet,ei lähdeviittausta ]

9 kommenttia:

  1. Hienoa on se, että ihminen on jostain kotoisin. Kuullostaa ihan oikeilta paikkakunnilta kun ihminen on kotoisin Turusta, Tampereelta, Hämeestä, Savosta....
    Mutta mitä kertoo ihminen joka asuu Helsingissä, käytännössä asunut koko ikänsä, 15-vuotiaana tänne muuttanut? Että on kotoisin Vantaalta?? Ei sieltä voi olla kotoisin, sinne muutetaan muualta. Tai, eihän se tietenkään Vantaa silloin ollut, Helsingin maalaiskunta 60-luvulla...Okei, olen kotoisin Hgin maalaiskunnasta, kuullostaako se nyt paremmalta?

    -piio-

    VastaaPoista
  2. Tampereelta on moni muuttanut Turkuunkin ja säilynyt hengissä, joten mahdollisuuksia pitäisi olla myös tänne muuttavilla. Tampere on kyllä kasvanut melkoisesti viime vuosikymmenten aikana ja myös muuttunut merkittävästi, se tietty pikkukaupunkimaisuus joka vielä näkyi (positiivisesti) 1970-luvulla ja vähän sen jälkeenkin on katoamassa. Samalla kuitenkin nurkkakuntaisuus ei iske ihan yhtä lujasti tänne saapuvia naamalle, ainakin toivon niin.

    Kyllä helsinkiläinen täällä voi pärjätä, meiltä löytyy ikioma Itäkeskuskin!

    Ja sitten, kun murre on tarttunut, on pakeneminenkin jo mahdotonta.

    -rip-

    VastaaPoista
  3. Sinne vaan vaikka Saarelainen niin viihdyn siellä aina. Myrsky on jo paikalla joten ottaa vain ja asettuu. Pahoittelen menneitä asioita. Ehkä talkkarina oleminen kuitenkaan ollut parasta. Osta Mopo. Lähde kanssani matkaan.

    VastaaPoista
  4. Turkulainen Treella ? What ?

    Mee sää nääs ensin, kun mä vain nään.... tuun sit perästä, toiselta puolelta jokkee !!

    -Zipe-

    VastaaPoista
  5. Piio_ Mä luulen, että ihminen on enemmän sitä mitä tuntee olevansa. Mulla on Vaasan ja Helsingin vaikutus ( toistaiseksi) ollut suurempi kuin Turun. Jännä nähdä, mitä Tampere tekee ...;)!
    rip_ kiitos rohkaisusta, ja noihin kieliopintoihin palaan tässä blogissa pian, ehkä jo osassa neljä !
    Dirty_ Ei menneisyyttä voi muuttaa, voi vain oppia. En katso taaksepäin, joten siitä ei huolta. Mopoa EN osta, mutta kuten tuosta osasta kaksi (2.) voit arvata, two-seaterini aion pitää. Voin ajella perässässi, se ois oikeastaan kivaa !
    Zipe_ Täältäpähän sitten näet, kannattaako...:)!

    VastaaPoista
  6. Katso itsellesi asunto niin tulen kylään ja voidaan suunnitella

    VastaaPoista
  7. Niin ja asuinpaikasta kommetoiminen ei kuulu mulle kun asun Suomen onnellisimmassa kunnassa

    VastaaPoista
  8. Toisille omat juuret on tosi tärkeä asia. Vaikka itse olen syntynyt Turussa, on sekä äitini että isäni sukujuuret vahvasti Savossa ja Karjalassa (Kannaksella). Koen olevani sielultani ja mieleltäni hyvin pitkälle idästä, sattuma vaan toi minut(kin) Heidekenille. Olen asunut yhtä New Yorkin vuotta lukuunottamatta aina läntisessä Suomessa, en mielelläni mainitsisi kahta onnetonta vuotta pienellä paikkakunnalla Pohjois-Satakunnassa... No mutta. Ihminen on onnellinen siellä, missä on mielekästä tekemistä ja toimivat ihmissuhteet. Myötätuulta sinne Tampereelle :-)

    VastaaPoista
  9. Juurilla on merkitystä. Sehän vaikuttaa sekä geenien että meemien kautta.

    Todella mukava "uusi" havainto on ollut, että kun Facebookin kautta on syntynyt yhteyksiä sukulaisiin, joita käytännössä ei ole edes aiemmin nähnyt, onkin tähän asti kaikkien kohdalla osoittautunut, että käsittelemme arkea hyvin samansuuntaisesti. Siitäkin huolimatta, että kuulumme eri ikäryhmiinkin. Olemme samanlaisia erilaisia...:)!

    VastaaPoista